Welkom!

Door je in te schrijven kan je vragen stellen
en discussiëren over elektrisch rijden.

Inschrijven

Zero Motorcycles DS

MarcO

New member
Lid geworden
12 jun 2019
Hey,
Om een eerste topic in de rubriek te plaatsen, meld ik even dat ik wel wat kan vertellen over het Amerikaanse Zero Motorcycles. Ik reed 16000 km met een Dual Sport (DS) uit 2013 (zie avatar) en rij nu met een DS modeljaar 2017.
Check de website: https://www.zeromotorcycles.com/2017/

Ik kocht beide bij de dealer Go4Electric in Haasrode.
Questions? Shoot!
MarcO

Laatst bewerkt door een moderator:

Didier

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
11 jun 2019
Ik heb een week met de S gereden, en dat was heel leuk.

Ik vraag mij eigenlijk vooral af hoe off-road waardig de DS is. Hij is toch wat ruiger gebouwd dan de S he. Ik vrees vooral dat de vering al te geweldig is om off-road te gaan met de DS. Klopt dit?

Ook het zware gewicht lijkt me geen pluspunt.

Heb je er al lange trips mee gedaan?

MarcO

New member
Lid geworden
12 jun 2019
Hi Didier,

Met de DS kan je off road rijden, that is gravel, veldwegen, bospaden enz, het is geen motocrosser zoals ik er in mijn jeugd hebt gereden (Honda XR350). Dus sprongen maken en door het los zand of in de vettige modder is niet zijn ding. Maar om te commuten - waarvoor ik hem kocht - is het prima, je bent niet gebonden aan verharde wegen en kan zo al eens binnendoor, off the beaten track, rijden. Het gewicht valt trouwens wel mee, 170 à 180 kg is geen pluimpje maar ook niet excessief, de handling lijdt er alvast niet onder.

Lange trips deed ik er niet mee, tenminste als je reizen bedoelt. Maar dat het kan, heeft Elektrogirl bewezen

Met de DS die over 13 kwh beschikt deed ik al eens 200 km op een lading en dan had ik nog 50 km over. Snelwegen zijn te vermijden als je ver wil geraken.

Met de SR deed ik al een testrit maar ik ben redelijk groot en vond er geen ideale houding op. Zo ben ik bij de DS gebleven al heb ik er nu baanbanden opliggen i.p.v. de endurobanden van Zero. Om te pendelen rij ik nu eenmaal vooral op de geasfalteerde Vlaams-Brabantse (snel)wegen en met mijn vorige DS - die op endurobanden stond - ben ik bij het accelereren eens geslipt in een natte bocht doordat hij zonder dat ik het besefte in sport-modus stond. Some lessons are learned the hard way ...

Met vriendelijke groeten, MarcO

Laatst bewerkt:

Didier

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
11 jun 2019
Lange trips deed ik er niet mee, tenminste als je reizen bedoelt. Maar dat het kan, heeft Elektogirl bewezen
Er is natuurlijk nog een verschil tussen het kunnen, en enjoyable zijn :)
Met de SR deed ik al een testrit maar ik ben redelijk groot en vond er geen ideale houding op.
Ik ben klein (1m70) en vond de S daarom ideaal. Bedoel je dan dat de DS groter is, of gewoon een hogere zitpositie?
Met mijn vorige DS - die op endurobanden stond - ben ik bij het accelereren eens geslipt in een natte bocht
Ik heb exact hetzelfde voorgehad met de S! Leversgevaarlijk. Ik heb me gelukkig nog kunnen recht trekken door gas te lossen, maar ik heb toen wel extreem gevloekt in mijn helm.

Doordat je geen klassiek motorgeluid hebt besef je niet hoeveel koppel die motor nu juist aan het geven is.

Je kan het koppel wel bijregelen via een smartphone app. Ik heb er niet mee geëxperimenteerd maar het lijkt me geen overbodige luxe.

MarcO

New member
Lid geworden
12 jun 2019
Ik ben klein (1m70) en vond de S daarom ideaal. Bedoel je dan dat de DS groter is, of gewoon een hogere zitpositie?
Je zit inderdaad wat hoger (843mm ipv 807 mm op de modellen 2019) en vooral meer rechtop waardoor ik vind dat men een beter zicht op het verkeer heeft. Op de SR zat ik meer voorovergebogen en ik vond het insturen van een bocht niet zo gemakkelijk. Lang heb ik ze echter niet vergeleken, het was voor de aankoop van mijn tweede Zero en het vertrouwde gevoel van de DS gaf al snel de doorslag.

Bovenaan