Welkom!

Door je in te schrijven kan je vragen stellen
en discussiëren over elektrisch rijden.

Inschrijven

Waarop letten bij keuze thuislaadstation?

Kevin

New member
Lid geworden
11 jun 2019
Momenteel zijn we in de planningfase voor de technieken in een nieuwbouw en we zijn er al uit dat we een 11kW laadstation (3 fase - 16A) willen plaatsen.
Het is een volledig private plaats, dus liefst plug & play wat betreft laden.

Maar zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten? Ik denk bvb aan load balancing, doorgedreven communicatie voor V2G/interactie met thuisbatterij/...? Of best gewoon een simpel (goedkoop) toestel zetten en achteraf indien nodig upgraden?
Buiten stroomkabel toekomstgericht nog een andere kabel voorzien?

Waar hebben jullie al goede/slechte ervaringen mee?

Bedankt!

Laatst bewerkt:

zoe686

Member
Lid geworden
12 jun 2019
tenzij je alles graag tot in de puntjes controleert en opvolgt zou ik de toeters en bellen achterwege laten.
een station dient om te laden,wanneer dit naar behoren lukt heb je al die extra's die problemen kunnen veroorzaken niet nodig.

Surya

Active member
Lid geworden
11 jun 2019
Ik denk ook dat het hele v2g nog niet rijp is en nog enkele jaren weg. Ik weet ook niet hoe ik daar achter sta. Ik zie het voordeel voor de netwerkbeheerder, niet voor mezelf of de batterij van m'n EV.

Ik zou zeggen: een degelijke wallbox zonder kabel met Type2 stekker. Als ie buiten hangt kan je misschien opteren voor een model dat je kan desactiveren met een sleutel, zodat niet iedereen je oprit kan oprijden om je stoom te tappen.

Ik was heel tevreden van mijn Keba, top product.

zoe686

Member
Lid geworden
12 jun 2019
met kabel vind ik dan weer handiger voor thuisgebruik,zodat je niet elke keer de kabel uit de wagen moet halen.
mijn laadpaal staat wel binnen in een afgesloten garage,dus kans op misbruik is nihil.

Surya

Active member
Lid geworden
11 jun 2019
De reden waarom ik aanraadt om zonder kabel te nement heeft niet met misbruik te maken. Het is omdat je niet weet hoe de standaarden zullen veranderen en welke kabel je volgende auto nodig zal hebben. Maar wat wel zo goed als zeker is, is dat die auto een kabel zal kunnen gebruiken die naar Type2 gaat.

Kevin

New member
Lid geworden
11 jun 2019
Zou binnen in de garage komen, een sleutel is dus niet van toepassing. Ik was van plan om een model zonder kabel te nemen zodat die niet in de weg hangt als hij niet in gebruik is. Moest het later blijken dat het toch handig is om er altijd 1 bij de hand te hebben, dan koop ik wel een nieuwe kabel die dan altijd daar blijft hangen.
Is load balancing niet belangrijk?

Surya

Active member
Lid geworden
11 jun 2019
Niet echt, denk ik. Ik had een 32a lader op een 40a aansluiting. Nooit problemen mee gehad.

hendrik

New member
Lid geworden
22 jul 2019
Ik ben tevreden van mijn Mennekens Amtron (32A monofase). Die staat nu standaard op 16A wat in de meeste gevallen ongeveer klopt met de gewenste laadtijd, maar via een app kan ik die moduleren tussen 6A en 32A zodat ik maximaal gebruik kan maken van PV en thuisbatterijen. En ja liefst met een kabel er aan. Overigens heb je ook modellen met toegangscontrole (bvb RFID tag) als je bang bent voor piraten.
https://www.chargeupyourday.de/ps/amtron/
Overigens vind ik het kabeltype een non-issue.

Raf

New member
Lid geworden
12 jun 2019
Zou binnen in de garage komen, een sleutel is dus niet van toepassing. Ik was van plan om een model zonder kabel te nemen zodat die niet in de weg hangt als hij niet in gebruik is. Moest het later blijken dat het toch handig is om er altijd 1 bij de hand te hebben, dan koop ik wel een nieuwe kabel die dan altijd daar blijft hangen.
Dag Kevin,
je zegt dat de lader in de garage komt, is de garage ver van de verdeelkast?
Neem je verdeelkast groot genoeg, zodat je nog zeker 8modules over hebt voor een laadpunt.
Load balancing kan belangrijk zijn, dit hangt vooral af van grote gebruikers in huis (inductie kookplaat, warmtepomp, zwembadpomp, ...) en het tijdstip wanneer je wil laden.
Wil je hier tegen gewapend zijn, trek dan gewoon een CAT6 UTP-kabel mee, samen met een voedingskabel van 5G6mm², dan zit je altijd safe naar de toekomst. Let wel, bij grote afstanden laat je best een kabelberekening uitvoeren.

Didier

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
11 jun 2019
Ik heb geprobeerd om de belangrijkste info hier te bundelen. Opmerkingen zijn welkom.

Didier

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
11 jun 2019
Deze reactie van Erik Hemelaars wil ik hier ook nog even delen:

Prima artikel. Best nog een paragraaf toevoegen over de (prijzige) differentieelschakelaar type B die in de zekeringkast van de lader hoort te zitten met mogelijke repercussie op de ‘upstream’ diffschakelaars in de woning. Anders wordt de zaak niet gekeurd. Meer info via deze link.

sdep7850

New member
Lid geworden
18 aug 2019
Wie kan er uitsluitsel geven qua benodigde differentieel bij een residentiele installatie van 1 laadpunt ?

Op de site van Volta spreekt men dat een diffA met 6mA DC beveiliging ook OK zou zijn. (dit is veel goedkopere oplossing) dan 2 diff B te plaatsen.

https://www.techlink.be/nl/documentatie?folderid=7862 (document 30/1/2019)

Ook heb ik een vraag bij de automaat om het geheel af te zekeren. Sommige vendors (Alfen, Legrand) spreken van een automaat 40A curve C om dit af te zekeren voor een 22kw paal (400V*32A*1.73 ) maar bij Mennekens spreekt men van een 32A type C Automaat.

Wat is de juiste en de meest kostefeffectieve oplossing ?

Alvast Bedankt voor de feedback .

Raf

New member
Lid geworden
12 jun 2019
Wie kan er uitsluitsel geven qua benodigde differentieel bij een residentiele installatie van 1 laadpunt ?

Op de site van Volta spreekt men dat een diffA met 6mA DC beveiliging ook OK zou zijn. (dit is veel goedkopere oplossing) dan 2 diff B te plaatsen.

https://www.techlink.be/nl/documentatie?folderid=7862 (document 30/1/2019)

Ook heb ik een vraag bij de automaat om het geheel af te zekeren. Sommige vendors (Alfen, Legrand) spreken van een automaat 40A curve C om dit af te zekeren voor een 22kw paal (400V*32A*1.73 ) maar bij Mennekens spreekt men van een 32A type C Automaat.

Wat is de juiste en de meest kostefeffectieve oplossing ?

Alvast Bedankt voor de feedback .
Welk laadpunt had je in gedachten?
Bij driefasen aansluitingen is het verplicht om een DC beveiliging te hebben. Of deze nu in het laadpunt zit of apart in het verdeelbord maakt niet uit.

Een type A met bijkomende DC 6mA beveiliging is inderdaad ook toegestaan.

Qua automaat is het steeds een C curve welke geplaatst moet worden. Verder moet deze, alsook de diff, voldoen aan het AREI.

De goedkoopste oplossing is steeds een laadpunt met geïntegreerde DC beveiliging en een gewone type A diff.

sdep7850

New member
Lid geworden
18 aug 2019
Dag Raf,

Ik dacht aan een Mennekens Amtron 1350204. (22KW) Daar er geen DC beveiliging in de laadpaal zelf zit zou ik in de elektriciteitskast een Doepke-EV (DiffA +6maDC artikel 09134818) plaatsen. Volgens het Arei mag een 32A stroomvraag toch afgezekerd worden met een 40A Automaat Curve -C.

Wat denk je van deze keuze. Ik wou voor Mennekens gaan daar deze eenvoudig op KNX te koppelen is.

Mvg

Raf

New member
Lid geworden
12 jun 2019
Dag Raf,

Ik dacht aan een Mennekens Amtron 1350204. (22KW) Daar er geen DC beveiliging in de laadpaal zelf zit zou ik in de elektriciteitskast een Doepke-EV (DiffA +6maDC artikel 09134818) plaatsen. Volgens het Arei mag een 32A stroomvraag toch afgezekerd worden met een 40A Automaat Curve -C.

Wat denk je van deze keuze. Ik wou voor Mennekens gaan daar deze eenvoudig op KNX te koppelen is.

Mvg
Als je per se met Mennekes wil gaan, waarom dan niet de 1351454? Zelfde paal maar met DC beveiliging.

Die Doepke diffs zijn zeker niet goedkoop, en als ik mij meen te herinneren hebben deze ook niet alle opschriften welke opgelegd worden door het AREI.

Deze Amtron zet je dan op een type A diff ( geen type AC!) en op een 32A automaat curve C.

En is niet elke met ethernet verbonden laadpunt te integreren in KNX?

sdep7850

New member
Lid geworden
18 aug 2019
Ik heb de 1351454 eens bekeken maar heeft deze ook niet een Diff B beveililiging onboard en slechts 11KW aan vermogen tov een prijs van 1600 euro.

Als ik de mennekens 1350204 neem ( kostprijs 1125 euro ) doepke ( 300 euro) komt dit goedkoper uit.

Welke opschriften moeten er op de Diff staan specifiek vermeld in het Arei ?

Ken je een andere vendor die een Automaat diffA en DC beveiliging heeft die wel voldoet aan het Arei ?

Welke laadpaal zou jij aanraden als we niet voor mennekens zouden gaan ?

Als de paal ethernet heeft en ocpp spreekt kan ze geintegreed worden in KNX.

Raf

New member
Lid geworden
12 jun 2019
Ik heb de 1351454 eens bekeken maar heeft deze ook niet een Diff B beveililiging onboard en slechts 11KW aan vermogen tov een prijs van 1600 euro.

Als ik de mennekens 1350204 neem ( kostprijs 1125 euro ) doepke ( 300 euro) komt dit goedkoper uit.

Welke opschriften moeten er op de Diff staan specifiek vermeld in het Arei ?

Ken je een andere vendor die een Automaat diffA en DC beveiliging heeft die wel voldoet aan het Arei ?

Welke laadpaal zou jij aanraden als we niet voor mennekens zouden gaan ?

Als de paal ethernet heeft en ocpp spreekt kan ze geintegreed worden in KNX.
Bij de “andere voorschriften van het AREI die van toepassing zijn op een diff. type A” horen onder meer deze:
− De diff. aan het begin van een elektrische installatie van huishoudelijke lokalen moet een nominale stroomsterkte hebben
van ten minste 40 A (AREI art. 85.02)
− In huishoudelijke lokalen of plaatsen, stroomopwaarts van de eerste reeks beschermingsinrichtingen tegen overstroom,
weerstaan de differentieelstroominrichtingen en schakelinrichtingen aan een I2t-waarde van minimum 22,5 kA2s bij een stroom van 3000 A; een specifieke markering van de diff.’s zonder overstroombeveiliging, met nominale stroomsterkte ≤ 40 A, verzekert de identificatie van de naleving van deze karakteristieken, namelijk minimum de volgende aanduiding : “3000 A, 22,5 kA2s”, deze karakteristieken zijnde samen aangebracht op eenzelfde vlak, zichtbaar na installatie, zo nodig, na verwijdering van de beschermingsplaten geplaatst in het kader van de bescherming tegen directe aanraking (AREI art. 251.05)

Laatst bewerkt door een moderator:

Kevin

New member
Lid geworden
11 jun 2019
Dag Kevin,
je zegt dat de lader in de garage komt, is de garage ver van de verdeelkast?
Neem je verdeelkast groot genoeg, zodat je nog zeker 8modules over hebt voor een laadpunt.
Load balancing kan belangrijk zijn, dit hangt vooral af van grote gebruikers in huis (inductie kookplaat, warmtepomp, zwembadpomp, ...) en het tijdstip wanneer je wil laden.
Wil je hier tegen gewapend zijn, trek dan gewoon een CAT6 UTP-kabel mee, samen met een voedingskabel van 5G6mm², dan zit je altijd safe naar de toekomst. Let wel, bij grote afstanden laat je best een kabelberekening uitvoeren.
Dag Raf,
Bedankt voor uw antwoord,
Waarom zijn er 8 modules nodig in de verdeelkast?
Is 5G6 wel nodig? Volgens mijn mondelinge bronnen (elektricien) zou 5G4 zelfs genoeg zijn voor 22kW trifase, en ik wil maar 11kW leggen.
Cat6 UTP is wel nog een goeie tip. Ik wou nu Cat5E leggen, maar naar de toekomst toe zal Cat 6 misschien geen overbodige luxe zijn.

Het gaat niet over grote afstanden. Zo'n 8 meter kabel.

Kevin

New member
Lid geworden
11 jun 2019
Als ik naar die laadpalen van Amtron kijk, dan kom ik op 1340401 of 1341404, met als enige verschil dat de beveiliging van de eerste in de verdeelkast komt en bij het andere in het apparaat geintegreerd is.

Wat moet ik dan concreet voorzien in de kast in geval van 1340401 (+ wat is de kost daarvan)?
Dit zou voor mij wel de voorkeur hebben: als ik het apparaat ooit verander, ben ik in elk geval in orde.

Bovenaan