Welkom!

Door je in te schrijven kan je vragen stellen
en discussiëren over elektrisch rijden.

Inschrijven

Rijtest: Hyundai Nexo (2019)

Didier

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
11 jun 2019
Vorige maand heb ik met de Hyundai Nexo waterstofauto gereden. Ik heb er geen review van geschreven voor eGear.be, maar ik wil hier wel even een korte samenvatting doen.

De Nexo rijdt zoals een grote elektrische Aziatische SUV. Log, weinig inspirerend weggedrag, maar comfortabel en alle voordelen van elektrisch rijden (niet schakelen, vlotte acceleratie, remmen op de elektromotor, "zen" rijden).

Verbruik was ongeveer 1 liter waterstof per 100 km, en een liter kost ongeveer 10€, dus het kost 10€ per 100 km aan "brandstof".

Dat tanken is toch nog altijd een "dingetje". Het lijkt er op dat de importeurs die waterstofauto's op de menu hebben (Hyundai en Toyota) nu geen fan meer zijn van het station in Zaventem. Ik kreeg een tankkaart mee van het DATS waterstofstation in Halle. Dat blijkt nu het geprefereerde waterstofstation.

Met een prijs van 75.000€ en slechts twee waterstofstations in België gaat Hyundai natuurlijk niet veel Nexo's verkopen. Maar wie weet... in de toekomst...

Hyundai Nexo waterstofauto.jpg

Laatst bewerkt:

Surya

Active member
Lid geworden
11 jun 2019
Lees net dat in Noorwegen vandaag een waterstof tankstation nogal geweldadig ontploft is. Kinderziektes zeker?
Voorlopig ontploffen batterijen toch niet vaak, dus ik heb er een veiliger gevoel bij dat hoog ontvlambaar spul onder hoge druk mee te gaan sleuren in de auto.

Didier

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
11 jun 2019
Voorlopig ontploffen batterijen toch niet vaak, dus ik heb er een veiliger gevoel bij dat hoog ontvlambaar spul onder hoge druk mee te gaan sleuren in de auto.
Ik heb hetzelfde gevoel. Ik heb ooit één keer waterstof getankt, met een Toyota Mirai. Met deze Nexo ben ik niet gaan tanken, omdat ik er 100 km moest voor omrijden, maar ook omdat ik het niet graag doe. Maar misschien went het...

Surya

Active member
Lid geworden
11 jun 2019
Tja, tanken is vervelend, welke brandstof dan ook. Bij electrisch laden kan je dat gewoon zijn ding laten doen terwijl je een hapje eet he. Mij kan dat niet veel schelen.

Bovenaan