Welkom!

Door je in te schrijven kan je vragen stellen
en discussiëren over elektrisch rijden.

Inschrijven

Mijn Tesla thuisbatterij

Surya

Active member
Lid geworden
11 jun 2019
Hangt af van de stad, maar die trend is zeker waar. Ik heb altijd gezorgd dat ik niet in een appartement moest wonen. De buren zouden het niet eens zijn met mijn idee van muziek luisteren en film bekijken. Ik luister nu eenmaal niet graag naar kleine blikken dozen. Ik gebruik liefst speakers waarbij een subwoofer niet nodig is :)
Als je graag rustig woont met zonnepannelen op het dak, dan kan ik je altijd mijn oude woonst aanraden: https://www.immo-gosseye.be/nl/woning/te-koop/brakel/1805709/0/6662306/8/9/7/0/ 20 minuutjes van Gent, 35 minuutjes van Brussel met de trein, mooi uitzicht...
De batterij zal je er zelf wel nog moeten installeren als je die wil

Didier

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
11 jun 2019
Zeer leuk huis, maar die mobiscore 🙈

In ieder geval succes met de verkoop!

Surya

Active member
Lid geworden
11 jun 2019
4.8/10. Tiens. Er rijd een bus door het dorp en een belbus door de straat. En nog enkele andere bussen langs het kerkhof. 4km van een NMBS station (best te doen met de fiets dus). Beperkt, tja, 't is Gent of Brussel niet he. Ik vind dat goed meevallen.

Didier

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
11 jun 2019
Ik heb er wat mee aan het spelen geweest, en zodra je in of rond een dorp zit is het moeilijk om boven de 6,5 te geraken. In een stad zit je boven de 9. De motivatie van de regering is duidelijk ;)

Ze hebben die bewustmaking eigenlijk een paar jaar geleden al ingezet, met de aanstelling van de Vlaamse bouwmeester. Die schreeuwde toen al van de daken dat wonen in een (half-)open bebouwing misdadig is.

Surya

Active member
Lid geworden
11 jun 2019
Wel, mij huis is 200m stappen van de kerk, dus ik zou zeggen 'da's in het dorp'. Huizen links, rechts, rechtover... I het dorp dus.

Didier

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
11 jun 2019
België is natuurlijk een redelijke warboel qua urban planning. Het verhaal daarachter is trouwens interessant. Blijkbaar had de regering vlak na de tweede wereldoorlog schrik voor anarchie. De meest Vlaamse gezinnen hadden toch weinig tot niets te verliezen. Dan kwam de CVP op het lumineuze idee om en masse landbouwgrond tot bouwgrond te maken, zodat ieder Vlaams gezin goedkoop een grond kon kopen, een lening kon aangaan en er een huis op bouwen. Nu hadden ze iets te verliezen en moesten ze zich koest houden. Het gevolg was wel totale chaos qua stedenbouw, maar er was wel stabiliteit.

Dit verhaal heb ik Marc Reynebeau ooit eens horen vertellen.

Surya

Active member
Lid geworden
11 jun 2019
En kijk waar het toe heeft geleid. Alle open ruimte is weg. Waarom denk je dat ik naar NZ verhuisd ben? Hier is nog open ruimte. Veel.

Didier

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
11 jun 2019
Dat is de bedoeling van de Vlaamse bouwmeester. Om alle woningen in the middle of nowhere af te breken zodat er weer open ruimte is. Maar dat zal een werk van zeer lange adem zijn, en het zal op heel wat strubbelingen en gele hesjes toestanden kunnen rekenen.

Surya

Active member
Lid geworden
11 jun 2019
Inderdaad. Ik ben voor. En dat ze maar snel werk maken van het stoppen van nieuwe lintbebouwing. Dat is voor mij nog dringender.

zoe686

Active member
Lid geworden
12 jun 2019
ja voila,en dan kunnen die hoge heren er niet aan uit dat de mensen geen vertrouwen hebben als ze weer eens met nieuwe maatregelen voor de dag komen,die dan meestal nog eens veranderen telkens er nieuwe verkiezingen,of nieuwe mnisters op hun postjes zitten.

zoe686

Active member
Lid geworden
12 jun 2019
Dat is de bedoeling van de Vlaamse bouwmeester. Om alle woningen in the middle of nowhere af te breken zodat er weer open ruimte is. Maar dat zal een werk van zeer lange adem zijn, en het zal op heel wat strubbelingen en gele hesjes toestanden kunnen rekenen.
open ruimte,die ze dan kunnen verdelen onder de meer begoeden als prive vakantiezone?
dan gaan we wel terug naar de jaren 1900 en de grootgrondbezitters.
let op ,ik ben voor meer open ruimte,maar niet als er overal verbodsborden verboden toegang komen enz komen

Surya

Active member
Lid geworden
11 jun 2019
Inderdaad. Open ruimte moet toegankelijk zijn, anders kan je even goed naar een foto kijken. In de UK hebben ze dat goed voor elkaar: heel veel prive, maar wel vrij toegankelijk.

zoe686

Active member
Lid geworden
12 jun 2019
wat die open ruimte betreft,daar kan ik mij perfect in vinden,daarom hoeven ze nog niet aan afbraak te beginnen,laat ons al eens beginnen met niet elke vrij stukje grond vol te bouwen,en meer in te zetten op renoveren of vervangen wat er is.
leegstaande krotten zijn er nog genoeg.
wanneer die dan op afgelegen gebieden zijn kan men ze eventueel doen verdwijnen.
anderzijds heb ik geen zin om als een duif in een blok van 10 verdiepen te gaan zitten.
die lelijke hoge apartementblokken die overal verschijnen maken een mens ook niet echt happy.
hier in het dorp is pas een soc woonwijk helemaal afgebroken en heropgebouwd.
half open bebouwing,kleine tuin,en enkele appartementen 2 hoog.
perfecte combinatie om met de beschikbare ruimte toch meer huisvesting te voorzien.

zoe686

Active member
Lid geworden
12 jun 2019
eerst zien en daarna geloven.
we zijn al te vaak geflikt door die bedriegers.
wanneer ze er zelf geen winst in zien dringen ze het niet op,dat is mijn ervaring .
alleen al de moeite die ze doen om de mensen te overtuigen/verplichten is verdacht.
moesten ze evenveel moeite doen om een ev op te dringen/verplichten,het land stond allang op stelten.
trouwens de soap is nog niet ten einde,nu vind de vreg weer dat ze moeten dwarsliggen,en de volgende is................
alleen de vlaamse overheid,en eandis staan achter dat speelgoedje,dat is ondertussen wel duidelijk.

Genieter

New member
Lid geworden
9 aug 2019
inderdaad intresante optie,maar hoeveel maanden per jaar rendabel?

of,hoe maken we het ingewikkeld genoeg,zodat de mensen er zeker
niet aan uit kunnen.
ik vertrouw het zaakje voor geen meter,ze hebben ons al te dikwijls genaaid.
veel beloven en weinig geven doet de zot in vreugde leven ;)
Geachte
Wie geen slome teller heeft kan momenteel nog niet genieten van het nieuwe contract.
Je kan u prosumenten tarief minderen. Onmogelijk er geen meer te hebben.
Als je alles elektrisch doet.
Dus ook u verwarming en woon werk verkeer.
Geen prosumententarief kan enkel als u verbruikt als er zon is.
Met een batterij heb je nog wat opgeslagen.
Maar we kunnen ook een week en veel langer zonder voldoende zon zitten, om genoeg op te brengen en op te slaan. Een batterij gaat maar beperkte tijd mee. En met dat systeem kan je nooit Off grifd gaan en winst maken.
Daarvoor is wachten op Waterstof en betaalbaar zijn.

E-vriend

New member
Lid geworden
9 aug 2019
Bij mij draait er niks terug, die telt gewoon op wat ik van het net neem, en wat ik er op zet. Dus 1 teller voor verbruik en 1 teller voor injectie. En op het einde van het facturatiejaar betaal ik het verschil. (simpel)
Hallo Jef, deze informatie klopt wellicht niet. Je betaalt niet langer het prosumentarief en hebt dus geen terugdraaiende teller. Dus je betaalt niet het verschil tussen je twee tellers (verbruik vs injectie). Zoals in het bericht van Fluvius staat: je betaalt distributiekosten op alle stroom die je van het net hebt gehaald (je teller 'verbruik'). En de distributiekosten is het grootste gedeelte van je energiefactuur. Het gedeelte elektriciteit (waar wel een verschil wordt gemaakt tussen plus en min) is maar een verwaarloosbaar deel van de factuur. Ben ik duidelijk? Of begrijp ik de Fluvius info zo verkeerd?

zoe686

Active member
Lid geworden
12 jun 2019
kort samengevat,
een batterij lost niets op zolang we niet volledig kunnen afkoppelen van het net.
zolang we afhankelijk zijn van netbeheerders en diverse politiekers worden we geflikt!

Jeff

New member
Lid geworden
11 jun 2019
Hallo Jef, deze informatie klopt wellicht niet. Je betaalt niet langer het prosumentarief en hebt dus geen terugdraaiende teller. Dus je betaalt niet het verschil tussen je twee tellers (verbruik vs injectie). Zoals in het bericht van Fluvius staat: je betaalt distributiekosten op alle stroom die je van het net hebt gehaald (je teller 'verbruik'). En de distributiekosten is het grootste gedeelte van je energiefactuur. Het gedeelte elektriciteit (waar wel een verschil wordt gemaakt tussen plus en min) is maar een verwaarloosbaar deel van de factuur. Ben ik duidelijk? Of begrijp ik de Fluvius info zo verkeerd?
Zonder nu mijn factuur van vorig jaar er bij te halen
Indien de kosten een vast bedrag zijn is er een verschil tussen afname en injectie
Indien de kosten verbonden zijn per kWh is het gewoon een aftel som, Zolang afname en injectie dezelfde prijs zijn.
Indien de kosten verbonden zijn aan afname, is het een zaak om zoveel mogelijk alles zelf te verbruiken en komt die batterij goed van pas.
P.S. voor Eneco was het ook een heel gedoe, het was ook heel nieuw voor hen. ze gingen nog in overleg met Eandis.
Ben benieuwd voor dit jaar factuur moet nu elke dag in de bus vallen.
Zal dan de 2 facturen eens goed bekijken. en eventueel commentaar hier posten.

Jeff

New member
Lid geworden
11 jun 2019
kort samengevat,
een batterij lost niets op zolang we niet volledig kunnen afkoppelen van het net.
zolang we afhankelijk zijn van netbeheerders en diverse politiekers worden we geflikt!
Afkoppelen van het net kunt ge niet in België te weinig zon.

Vraag eens aan Surya hoeveel uren zon hij heeft in de maanden Juli-Augustus-September?.

Laatst bewerkt:
Bovenaan