Ik was haast vergeten dat ik hier wat gepost had. Dus hier het vervolg.
Na de testrit met de EQC ben ik ook gaan testrijden met de i-Pace, e-Tron en Model S. Model X heb ik links laten liggen want past niet in mijn budget, dan heeft het ook niet veel zin.
Ik kan niet zeggen dat er één van die wagens slecht reed, ze voldeden allemaal, en toch waren er verschillen.
De i-Pace vond ik nogal hard afgeveerd en de testwagen gaf foutmeldingen aan, na de testrit vertelde de verkoper mij dat ik nog eens zou moeten rijden met de versie met luchtvering, Maar die versie bleek dan wel heer erg duur te worden en viel daarmee buiten mijn budget. Ook vond ik dat er behoorlijk wat rol- en windgeluid te horen was op de snelweg. Ik vind het interieur van de i-Pace het mooist, maar de software van het infotainment systeem kwam mij ouderwets over en was behoorlijk traag. Dan was er nog de trekhaak en het eerder beperkt trek- en draagvermogen. Alle puntjes op een rij gezet viel de i-Pace dan ook van de lijst af.
De e-Tron, die voelde eigenlijk nogal zwaar aan. Het verbruik leek mij nogal hoog te zijn. Het infotainment systeem niet helemaal mijn ding. Alhoewel ik de e-Tron wat uiterlijk één van de mooiere is, viel het gevoel dat ik ermee had niet mee. Dit is puur een subjectieve beleving. De e-Tron schrapte ik dan ook van de lijst.
Dan bleven de EQC en de Tesla Model S over. Twee verschillende type wagens.
Ben met de Model S gaan rijden, en ik moet eerlijk zijn; op basis van de aandacht dat Tesla krijgt, ben ik aan de testrit begonnen met torenhoge verwachtingen. De eerste indruk als me de Tesla instapt, is indrukwekkend, vooral dat grote scherm. Echter, al rijdend begon dat toch wel heel wat minder te worden. Even de navigatie getest. Wat viel mij op is, waar moet ik nu kijken om te weten waar ik naartoe moet. Op het grote scherm, op het instrumenten display. Niet duidelijk! Waarom heeft zo een dure auto nu niet zo iets eenvoudigs als een head-up display. Het zal wennen zijn dacht ik dan maar, maar toch! Zolang de gereden snelheid onder de 70 a 80 per uur blijft maakt de Tesla niet erg veel geluid, maar daarboven is het toch een ander verhaal. Vooral op de autosnelweg aan 110 à 120 maakt die toch behoorlijk wat herrie. Ook was er heel regelmatig een scherpe hoge toon te horen, vermoedelijk afkomstig van de elektromotors. Ik ervaarde het als niet erg fijn. Tijdens de testritten spendeerde ik uiteraard de nodige aandacht aan het verbruik en dat viel mij toch wel tegen bij de Tesla, alhoewel hij daar voor geroemd wordt. Ik kwam op een verbruik die rond de 21 kWh/ 100 km lag en heb er echt wel niet gek mee gereden, niet anders dan hoe ik normaal zou rijden en hoe ik met de andere EV's gereden heb. Ik vond de Tesla ook aan de harde kant afgeveerd, maar misschien is dat wel een instelling, heeft toch een luchtvering, dus waarschijnlijk kan dit aangepast worden. maar de Tesla viel niet echt tegen, maar overdonderend was ik nu ook weer niet.
Dus daar stond ik, wat zal het worden, de EQC, of toch de Tesla.
Dus heb ik nog een testrit met de EQC van een volle dag geregeld! Deze keer heb ik mij verdiept in alle rij-assistentie opties. Ik ga dit bericht later verder afwerken. Moet nu even vertrekken.
Maar ik denk dat het wel duidelijk is welke keuze het uiteindelijk geworden is.
Wordt vervolgd!